Bezpečnostní prvky na motorce

Myslet si, že jízda na motorce je bez nebezpečí a nic se vám na ni nemůže stát, může snad jen naiva. Ten, který přemýšlí, se řádně na jízdu na svém stroji připraví. To znamená, že bude mít na sobě i chrániče, jež mu v případě pádu na tvrdou silnici, mohou zachránit život. Oplatí se koupit chrániče kolen i loktů, chrániče krku a páteře, moto rukavice, případně ledvinové moto pásy.

Jízda s nezapnutou helmou

Někteří motorkáři jsou natolik odvážní, že svou moto helmu mají na hlavě nasazenou jen pro parádu. Jak jinak nazvat to, že ji ani pořádně nezapnou? Když budou při nehodě padat, je pravděpodobné, že helma jim z hlavy odlétne pryč. Ale pokud chtějí být dárci orgánů, tak směle do toho a helmu ať nechají rozepnutou.

Na co rukavice? Není přece zima

Je pravda, že na motorce se obvykle v zimním čase nejezdí. Přesto jsou moto rukavice nezbytným vybavením. Víte, že při pádu na motorce velmi často lámou křehké kosti na rukách? Motorkářské rukavice dokážou zpevnit klouby, dlaně i okolí zápěstí a ruce pak tolik netrpí.

Co nám říká zákon?

Ochranná přilba je pro jízdu na motocyklu povinností danou zákonem o silničním provozu. Podle ustanovení § 6 musí řidič:

„h) mít za jízdy na motocyklu nebo na mopedu na hlavě nasazenou a řádně připevněnou ochrannou přilbu schváleného typu podle zvláštního právního předpisu a chránit si za jízdy zrak vhodným způsobem, například brýlemi nebo štítem, pokud tím není snížena bezpečnost jízdy, například za deště nebo sněžení.“

Ostatní deformační zónou je však pro motocyklistu pouze jeho oblečení, případně použití různých chráničů. Motocykl je dopravní prostředek se specifickými vlastnostmi, odlišnými od ostatních vozidel. Z hlediska pasivní bezpečnosti je pro něj typické, že nelze jeho uživatele ochránit jako ve vnitřním prostoru automobilu. Pasivní bezpečnost uživatelů motocyklů se tak stává věcí i jiných objektů. Těmi mohou být například ochranné přilby a oděvy, ostatní vozidla či vozovka a její okolí…

Bezpečná jízda

Motocyklisté jsou při dopravních nehodách mnohem zranitelnější než řidiči ostatních vozidel. Nechrání je totiž žádná karoserie, bezpečnostní pás, ale pouze prvky pasivní bezpečnosti, které mají na sobě. Je to speciální oblečení, pevná obuv, rukavice, chrániče kloubů a páteře.

Výběr oblečení záleží na typu motocyklu, ale také na penězích, které chce dotyčný investovat, i když je to prvotně vysoká částka, určitě se nákup vyplatí. U oblečení je důležitá dobře viditelná barva, doplňky z reflexních materiálů, na oděvu by neměly být žádné volné přezky, tkaničky či řemínky, které by se mohly někde zachytit. Nejdůležitější je správné vybrání přilby, při nákupu by měli v obchodě umět s výběrem poradit. Rozhodně by neměla být příliš těžká, měla by mít dobrý průzor a jednoduché zapínání pod bradou. Musí pevně sedět, aniž by tlačila. Zkušenosti ukazují, že se v provozu spíše uvolní, a proto je lepší volbou těsnější varianta. Jízda s volnou přilbou může být velmi nebezpečná.

I sebelepší výbava však není zárukou bezpečné jízdy, pokud motocyklista jede riskantně a nepřizpůsobí rychlost jízdy stavu komunikace, počasí či hustotě provozu. Při jízdě je nutné dbát zvýšené opatrnosti, zejména pokud je na vozovce spadané listí, olejové skvrny, různé nerovnosti, např. spáry na mostech, přechod na jiný povrch, dlažební kostky. Vždy musí být dodržována bezpečná vzdálenost. Je třeba dávat pozor, když automobil před námi zpomaluje, může se chystat odbočit. Také je potřeba si uvědomit, že ostatní motoristé mohou motorkáře snadno přehlédnout, obvykle nesprávně odhadnou rychlost a reakci motorky.

Při předjíždění by měl mít motocyklista připravený záložní plán, tzv. „únikový prostor“, prostě vědět, kudy jet, kdyby auto před ním náhle vybočilo, zahnulo, začalo prudce brzdit nebo vyjelo nějaké vozidlo z vedlejší ulice. K tomu je potřeba zvládnou správnou techniku pohledu. Oči a jejich používání je klíčové pro rychlou a bezpečnou jízdu na motocyklu. Motorkář by se měl dívat co nejvíce dopředu, ne jen pár metrů přes sebe. Může pak mnohem lépe reagovat na vzniklý problém. Platí zde základní poučka – jedu tam, kam se dívám. Nikdy by motocyklista neměl předjíždět před horizontem, nebo když vůz před ním má možnost odbočit vlevo. Nikdy není špatně si předjetí rozmyslet, počkat na vhodnější dobu, a předjíždění v nepřehledných místech je vyloženě hazard se životem.